Totaal aantal pageviews

16 apr 2006

Buys, Victor (1937- 2005)






ets uit 1978










































Victor (Vic / Fik) Buys  (Ravels 21 januari 1937  Veurne 2005) :
Schilder, aquarellist, tekenaar en etser van landschappen van de Kempen en later van de Westhoek. Opleiding aan de Normaalschool te Gent en aan de Academie van Antwerpen en het NHISKA. Trad als etser in de voetsporen van Jakob Smits en Dirk Baksteen. Werkzaam in Mol en later in Veurne. Werk in diverse kerken in West-Vlaanderen. Eerste conservator van het Jakob Smitsmuseum in Mol. Verbleef ook enige tijd in Argentinië. Gaf les aan de seniorenkunstgroep "'t Hoge" in Hooglede. Creëerde meer dan 400 etsen in de periode 1978 1991.


19 opmerkingen:

  1. Anoniem6:21 a.m.

    Buys vik woonde in mijn kinderjaren recht tegenover ons in het Jacob Smits museum in mol sluis,zijn altijd bevriend gebleven tot aan zijn dood te veurne.
    Is ook geruime tijd in argentinie geweest en is toen overgeshakeld op het etsen van zuid amerikaanse grafbeeldjes en landschappen.
    Zijn laatste jaren in veurne gaf vik nog les aan verschillende leerlingen.Heb goede herinneringen aan mijn bezoeken in lampernisse veurne en diksmuide.

    Peeters Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een aantal etsen van hem van de periode dat hij conservator was in het Jacob Smits museum. Enig idee van waarde ?

      Verwijderen
    2. Anoniem4:29 p.m.

      Afhankelijk van grootte - lijstwerk, etc. vanaf € 25,-

      Verwijderen
    3. Victor Buys was bij ons Vriend ten huize in Mol- Ginderbuiten .
      Indertijd frituur Anny en Johan .Heb verschillende etsen enz in bezit .

      Verwijderen
  2. Koen Luts6:26 p.m.

    Was Vik ook begaan met archeologie ? Hij wou samen met de Antwerpse archeologische kring Hades op zoek gaan naar Gallo-Romeinse graven in Meldert (Lummen) in 1975. Klopt ? Info: koen.luts@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou kunnen...
      Hij woonde een tijdje daar in de buurt

      Verwijderen
  3. Anoniem7:50 p.m.

    Fik werd door mijn grootvader John Mertens als jonge man onder de vleugel genomen. Hij was dezelfde leeftijd als mijn moeder. Ik en mijn zussen groeiden op met hem als speelkameraad... kfvandenbrande@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo , ik heb een aantal aquarellen (1,3m op 93cm ) van Vic Buys in mijn bezit ,enig idee van de waarde ?
    Devos Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Hilda,
      Graag foto's ...

      Verwijderen
    2. Hilda. Graag meer weten over aquarellen.

      Stuur afbeeldingen aub via kfvandenbrande@hotmail.com

      Verwijderen
  5. Hallo,
    Ik heb in mijn bezit enkele aquarellen van Vic Buys (1.3m op 93cm) enig idee van de waarde ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem1:54 p.m.

    Beste liefhebbers, wie heeft er werk van vik mag me mailen merel16@icloud.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb 2 werken van Vic Buys

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik heb 2 tekeningen van Vic Buys...de maaier en 't gebed...iemand intresse?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem4:32 p.m.

    Wij hebben de volledige bundel de westhoek - brief aan de kempen met oa 13 etsen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anoniem3:27 p.m.

    Ik heb een tekening , het Kapelleke 6. 18/75 van Victor Buys.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem9:47 a.m.

    Ik heb 3 volledige bundels van Fik Buys"De Kempen" vanhoof.conny1@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen