Beeldhouwer, schilder, tekenaar en linosnijder. Opleiding aan de Academies van Berchem (1908) en Antwerpen (1911), waar hij vriendschap sluit met o.m. Jozef Peeters en Leo Bervoets. Deelt gedurende vele jaren het atelier met Jozef Peeters. Stelt voor het eerst tentoon in 1918 met "Doe stil voort" in Brussel. Treedt in 1918 toe tot de kring "Moderne Kunst" van Jozef Peeters. Verwerkt op persoonlijke wijze de snelle evolutie in de plastische kunst. Schildert aanvankelijk pointillistische landschappen, romantisch symbolistisch met theosofische achtergrond. Zijn geest wordt verruimd na kennismaking met het gedachtegoed van Nietzsche (1917). Hij schildert dan decoratieve, visionaire beelden met sterk geconstrueerde middeleeuwse steden, landschappen en krachtige koppen. Leunt tussen 1915 en 1917 aan bij het symbolisme en is op dat ogenblik een groot bewonderaar van Richard Wagner. Beleeft rond 1920 met zijn abstracte composities het hoogtepunt van zijn artistieke carrière. Publiceert in 1921 een map met linosneden (editie Het Overzicht). Wendt zich rond 1922 af van de abstractie en herneemt met een symbolistische inslag en een futuristische en kubistische vormgeving zijn visie op de toekomst van mens en machine. Keert vanaf 1948 terug tot de abstractie. Werk in de Musea van Antwerpen, Brussel en Gent en Oostende (PMMK).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten