Dit drieregelig Provençaals versje, dat ten onrechte soms wordt toegeschreven aan Frédéric Mistral, kent een aantal dialectale en regionale varianten en komt voor in geheel Zuid-Frankrijk, meestal op zonnewijzers en vaak in combinatie met een hagedis. Daarover gaat het versje trouwens: "Vrolijke hagedis, geniet met volle teugen van de zon, want de tijd vliegt maar al te snel, en morgen gaat het misschien regenen".
Eugeen Yoors (Antwerpen 7 november 1879 – Berchem 1 april 1975) ;
Schilder en etser Eugeen Yoors genoot zijn opleiding onder meer bij Nicaise De Keyser en Jozef Van Lerius aan de Academie van Antwerpen en het NHISKA. Hij bracht zijn jeugd door in Sevilla / Spanje en verbleef later in Parijs, Italie, Nederland, Groot-Brittannie, Duitsland en Zwitserland. Yoors was lid van de Antwerpse kunstvereniging "De Pelgrim", die in 1924 werd opgericht. Eugeen Yoors was vooral gekend als glazenier en in deze hoedanigheid was hij in Antwerpen onder andere actief in de Sint-Laurentiuskerk, in de Antwerpse Markgravelei, in het Sint-Lievenscollege en de Sint-Ludgardisschool. Enkele van zijn meesterstukken zijn ongetwijfeld de glasramen in de Kapel der Zusters Annonciaden in Heverlee. Deze kapel is een ontwerp van de architect Flor Van Reeth. Albert Servaes tekende hiervoor de Kruisweg. Beide kunstenaars waren Yoors zijn broeders, medeleden van de Antwerpse kunstvereniging "De Pelgrim". De Pelgrims plaatsten hun kunst in de lijn van de naastenliefde en van de christelijke solidariteit, ten dienste van een gemeenschap waarin de gewone, goede mensen de wijsheid van de vorige geslachten bewaren. Ze hanteerden het ideaal van de gemeenschapskunst, kunst die de mens nader tot God moest brengen. Architect, beeldhouwer en glazenier ontwierpen hun plannen in functie van het gehele ontwerp. Deze plannen werden door hen dan ook gezamenlijk ondertekend.
NB: Volgens Constant Eeckels (De brandglasschilder Eugeen Yoors, 1929, p. 304) gaf Eugeen Yoors na WOI het etsen en portretschilderen op, om zich 'om den brode' volledig te wijden aan de glazenierskunst. Tijdens WOI ontstonden alleen talrijke tekeningen (Kamp van Amersfoort). De etsen dateren dus van vóór 1914. Ze zijn meestal symbolisch en religieus geïnspireerd.